Baconbacon er blevet ophøjet til at være fødevarernes guld, en ekstra smag, det bedste krydderi. Jeg ved ikke om du kender den norske serie ”Dag” (Netflix) – du burde kende den, den er fantastisk – hvor bl.a. bacon’s status karikeres lidt. Bogen “Bacon”, som er udgivet i november 2018, har da også undertitlen “Øjeblikke af lykke”. Jeg ved ikke, hvad jeg skal synes om det. Jeg forstår godt, at man ligesom slår lidt “plat” på vores begejstring for bacon, og man skal da også være ekstra glad for bacon, når man vælger at skrive en så omfattende og flot bog, men lykke er for mig noget andet, som fx når min søn ser mig komme hjem fra arbejde og løber hen til mig og giver mig et kram 🙂

Når det så er sagt, så er jeg ret så glad for bacon, og jeg laver den faktisk også selv.

Om bogen
Generelt har jeg ikke lyst til at skrive anmeldelser af noget, som jeg ikke kan anbefale; og jeg har faktisk været meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle skrive om min holdning til denne bog. Jeg har nemlig svært ved at se, hvem der er målgruppen for denne bog; og mit eksemplar kommer nok også til “bare” at stå på hylden.

Lad mig starte med at sige at kvaliteten af bogen i form af billeder og struktur er i top, så det er ikke det; og forfatteren er helt sikkert også meget passioneret om ”bacon”, og det er jo næsten – uanset emnet – altid inspirende at læse  / høre fra en, som virkelig brænder for noget.

Bogen består af 2 sektioner. Den første sektion handler om, hvad der skal til for at lave bacon, og hvordan man gør. Den anden sektion, består af opskrifter.

Sektion et er på mange måder meget detaljeret og fyldestgørende; så hvis du overvejer at lave din egen bacon, så er det helt sikkert værd at læse. Du skal dog regne med at være nødt til at supplere bogen med yderligere læsning. Jeg er sikker på, at du vil savne en mere udførlig beskrivelse med illustrationer af, hvordan du rent faktisk gør. Fx fokuseres der primært på koldrøgning, og der skrives, at der skal ryges til kødet har en gylden farve. Men som nybegynder vil du nok være meget i tvivl om, hvad det vil sige; og hvordan du bruger din kuglegril til det. Jeg savner også mere detaljering om, hvordan man varmryger Hvis du har erfaring – som fx mig – med at ryge bacon, så giver alt i bogen mening; men for mig er der meget lidt nyhedsværdi i det. Selvfølgelig beskriver bogen også noget, som jeg ikke ved, og det er læsværdig … men er det virkelig værd at købe en hel bog?

Den anden sektion med opskrifter, ja, det er en fin illustreret kogebog med fokus på opskrifter, som bacon passer til. Der er dog også en del opskrifter, som jeg ikke lige kan placere i en ”bacon” kontekst, og så er en del af opskrifterne ret simple (basale) – og bærer præg af, at bacon på en eller anden måde skal passe til.

Dommen!

Jeg er meget i tvivl om, hvad jeg skal synes om denne bog. Er den en god gaveide, ja … bacon er oppe i tiden, og vil nok altid være det … og den er flot lavet. Modtageren vil sikkert også blive glad for den, og så sætte den på hylden uden rigtig at komme til at bruge den. Med mindre  der ikke er så mange bøger i forvejen, eller hvis vedkommende gerne vil i gang med at lave bacon. Hvis du skal i gang med at lave bacon, er den helt sikkert værd at kigge på. Har du erfaring med det, så betaler du nok et par hundrede kroner for et par nye tips.

Så….hmmm….et sted mellem 2-4 (hvilket vel så giver 3) gryder må det blive til, det faktisk antal afhænger meget af … ja dig!

Du kan købe bogen her for 299,- kr. (bemærk, at det er et reklamelink)

EFTERLAD ET SVAR